Röviden: mert ami megtörtént a WhatsApp-pal, meg fog történni azokkal a médiumokkal is, amelyek az Instant Articles-t használják.
Majdnem két és fél éve történt, hogy a Facebook bejelentette az addigi legnagyobb akvizícióját. 19 milliárd dollárért felvásárolta a WhatsAppot, amely abban az időben a legnépszerűbb azonnali üzenetküldő szolgáltatás volt. A tranzakció értéke önmagában nagyobb volt, mint az összes többi ügyleté, amelyet a Facebook a WhatsApp megvásárlása előtt vagy után lezárt.
Visszatekintve a Facebook lépése helyes volt, a WhatsApp megduplázta a felhasználói számát (mostanra eléri az egymilliárd felhasználót), a versenytársak előtt tudott maradni, és még mindig a leginkább használt üzenetküldő alkalmazás (a Facebook Messenger a második helyen áll mögötte)
Ígéretek, ígéretek
A WhatsApp alapítói a következő bejelentéseket tették:
- A WhatsApp nem fog hirdetéseket árulni, mivel „a hirdetések nem csak az esztétikum megzavarásával járnak együtt, hanem sértik az intelligenciádat és félbeszakítják a gondolatmenetedet”. Ahogyan – filmes idézettel élve – írják, a reklámok hatására elvégzünk olyan munkákat, amelyeket utálunk, hogy aztán olyan dolgokat vásárolhassunk, amelyekre semmi szükségünk.
- A WhatsApp nem fogja senkivel megosztani az adatainkat. Sem a Facebookkal, sem másokkal. A személyes adatok védelme a vállalat DNS-ében van, és ha ez sérült volna, akkor a WhatsApp nem mehetett volna bele ebbe az üzletbe.
Rendkívül erős állítások, amelyeket nem sokkal azután tettek, hogy a felvásárlás hírére a WhatsApp felhasználói aggódni kezdtek.
Változtak szabályok
Augusztusban aztán ugyanezen a blogon a WhatsApp kiadott egy újabb közleményt, amelyben bejelentették, hogy megváltoztak a szabályok.
- „Szeretnénk megvizsgálni, hogyan köthetnénk össze olyan vállalkozásokkal, amelyek számodra is fontosak, miközben továbbra is harmadik féltől származó bannerhirdetések és spamek nélküli felhasználói élményt biztosítunk.” Szóval hirtelen már csak a bannerek számítanak a felhasználói élményt zavaró, az intelligenciánkat sértő és a gondolatmenetünket megakasztó hirdetéseknek. A reklámozás más formái, mint például a natív – amely a Facebook üzleti modelljének szerves része – nem esnek a fenti minősítések alá, ezért használatuk rendben van.
- „A Facebookkal való szorosabb együttműködés révén képesek leszünk alapszinten mérni, hogy a felhasználók milyen gyakran használják a szolgáltatásainkat, és eredményesebben tudunk harcolni a spam ellen a WhatsAppon. Azáltal, hogy a telefonszámodat összekötjük a Facebook rendszerével, a Facebook pontosabb barátjavaslatokat tud feldobni, és relevánsabb hirdetéseket lesz képes mutatni, ha van náluk fiókod.” Más szavakkal a Facebook és a WhatsApp megosztja egymással a felhasználói adatokat. A felhasználóknak cseppet sem kell aggódniuk, mert így több barátjuk lehet a Facebookon, és valamivel relevánsabb tartalmat kapnak.
Hogyan engedheti meg magának ezt a kockázatot a WhatsApp?
Több ok is van:
- Pénz. A Facebook befektetése a WhatsAppba nem ért véget azzal, hogy 19 milliárd dollárért felvásárolta. Az alkalmazásnak folyamatos fenntartási költségei vannak (szerverek, emberi erőforrás, hálózat stb.), és folyamatosan igényli a fejlesztéseket is (új funkciók, optimalizálás, új platformok). Mindezek további pénzt kérnek. És hát az üzlet célja, hogy pénzt csináljunk.
- Méret. Ha más azonnali üzenetküldő szolgáltatásra akarsz váltani, az akkor tud valóban működni, ha a kontaktjaid is jönnek veled. Ez energia- és időigényes. Ha az emberek egy kis százaléka távozik is a WhatsApp-ról, mert zavarja, hogy az adatait megosztják a Facebookkal, a többség valószínűleg úgyis maradni fog.
- Érdektelenség. Olyan időkben élünk, amikor az emberek aggódnak a személyes adataik biztonságáért, közben viszont minden további nélkül posztolnak képeket a magánéletükről a Facebookon és az Instagramon, becheckolnak különböző helyekre appok használatával, és úgy általában mindent megosztanak mindenkivel. Végül is a felhasználói adatokat a cégek arra használják, hogy jobb tartalmat tudjanak kínálni, úgyhogy miért kellene aggódni a megosztásuk miatt?
- Mert csak. A WhatsApp a Facebook tulajdona, és a WhatsApp userek adatait meg fogják osztani a Facebookkal, hogy a Facebook jobb hirdetéseket tudjon mutatni a felhasználóknak. Nem kell sokat gondolkodnunk arról, hogy ki áll a WhatsApp adatkezelési elveinek változásai mögött, és kockáztatja a felhasználók bizalmának elvesztését. Még ha a WhatsApp alapítói ellenezték is a változásokat, aligha lett volna hatalmuk azokat megakadályozni.
Mi köze ennek az online kiadókhoz?
Nagyon is sok.
A WhatsApp tulajdonosa történetesen a legtöbb kiadó számára a két legnagyobb külső forgalmi forrás egyike. A Facebook által generált forgalom olyan jelentős, hogy a média készséggel fizet érte, és saját akaratából csökkenti a nyereségességét.
A Facebooknak azonban ez sem elég. A Facebook nem szeretné, hogy a felhasználók külső oldalakra távozzanak, hanem azt szeretné, hogy a userek hosszabb ideig maradjanak aktívak a platformon belül, és minél több hirdetésre kattintsanak, és ezzel több pénzt hozzanak a konyhára. Ezért aztán a Facebook ilyen-olyan eszközökkel abba az irányba tolja a kiadókat, hogy használják publikálásra az Instant Articles-t. Az ajánlata az, hogy ilyen módon visszatér az elveszett elérés, és megérkeznek a hiányzó kattintások. Azt is felajánlja a kiadók számára, hogy megtarthatják a Facebookon realizált reklámbevételeik 100 százalékát, valamint az előre el nem adott inventory-ra érkező kampánypénzek 70 százalékát. A Facebook emellett workshopokat és konferenciákat rendez a médiának. Sőt, még a JavaScriptet és az olyan harmadik feles méréseket is engedélyezi, mint amilyen a Google Analytics. Néhány hónapja ez még elképzelhetetlen lett volna.
Röviden a Facebook afféle szamaritánusként viselkedik manapság. A stratégia pedig működik, és a média ünnepli, hogy milyen remek üzletet kötött.
A médiának nemet kellene mondania
Sok kérdés merülhet fel bennünk:
- Mi történik akkor, ha már elegendő számú kiadó kezdi a tartalmait az Instant Articles-ön keresztül publikálni?
- Mennyi időbe fog telni, amíg a felhasználók rájönnek, hogy a Facebookon minden számukra érdekes információt megtalálnak, és ezzel le is szoknak az adott médium oldalainak látogatásáról, majd el is felejtik az egész márkát?
- Milyen tárgyalási pozícióban lesznek ezek a médiavállalkozások, miután teljesen függővé váltak a Facebooktól?
- És mi annak a valószínűsége, hogy a Facebook nem fogja az így nyert kontrollt a saját céljaira használni, a médiát a partvonalon nézelődő kívülállóvá silányítva?
A Facebook egyszer már átvágta a médiát. Amikor elég nagyra nőtt, és amikor a kiadók már sikeresen megragadták a látogatóik figyelmét a Facebookon is, a Facebook drasztikusan csökkentette az organikus elérést. Vissza akarod kapni az elveszett forgalmat? Rendben, de előbb fizess.
A WhatsApp pontosan így bánik a saját felhasználóival. A felhasználói adat aranyat ér, a közösségi hálózatnak pedig nőnie kell, és tovább kell erősítenie a domináns pozícióját. Nincs idő holmi vállalati DNS-be kódolt értékekre.
Az Instant Articles tökéletes trójai faló. A médiának tudnia kellene ezt, és nemet kellene mondania az időzített bombaként ketyegő ajándékokra. Nemet kellene mondani – mindenkinek együtt.
Az írás eredetileg partnerünk, a Strossle blogján jelent meg.