Mit tanultunk, miközben a kiadókat együttműködés kialakításában támogattuk?

Dan Willstrand, a Strossle marketingigazgatójának írását közöljük.

Ahogyan a megaplatformok, azaz a Facebook és a Google egyre nagyobb részt szereznek meg maguknak az online reklámköltésből  (2016 Q3-ban a „duopólium” már az amerikai online reklámköltés növekedésének 99%-át zsebelte be), egyre több kiadó mutat érdeklődést a más médiatulajdonosokkal való együttműködés iránt, hogy együtt versenyképesebb kínálatot alakítsanak ki. A kiadók egyre inkább ráébrednek, hogy az együttműködés kulcsfontosságú a piaci helyzetük megőrzéséhez.

Az elmúlt tíz évben a kiadók egy olyan ösvényre léptek, amely nem végződhet máshol, mint a „tartalomszolgáltató” pozíciónál. A médiacégek azonban már tudják, hogy hosszú távon ez nem fenntartható stratégia. Nemcsak azért, mert nem használja ki a képességeiket a közönség elkötelezését és megtartását illetően, hanem azért sem, mert ez a pozíció még jobban behatárolja a jövőbeni üzleti lehetőségeiket. Csak nézzük meg a televíziós bizniszt: vajon ki keresi a nagy pénzt? A gyártó cégek vagy a hálózatok és a terjesztő vállalatok, amelyek az ügyfelekkel is kapcsolatot tartanak? Némi segítség a kérdés megválaszolásához: a gyártó cégek átlagos profitszintje gyakran nem éri el az 1 százalékot.

A kihívás a médiaipar számára az, hogy képes legyen olyan platformokba befektetni, amelyek lehetővé teszik az adatvezérelt terjesztést és a személyre szabást, hogy versenyképessé váljon a Facebook és a Google féle óriásokkal. Ez lehetetlennek tűnik, és a kis piacokon, ahol egy ilyen befektetés sosem térülne meg, ez az állítás fokozottan igaz. A válasz az együttműködés.

De hogyan lehetnek képesek olyan vállalatok hirtelen egymás számára is biztosítani a növekedést, amelyek évtizedeken át egymás ellen küzdöttek a nagyobb piaci részesedésért, a szélesebb elérésért, a hirdetők megszerzéséért? A válasz a semleges terep.

2013 óta a Strossle több mint 1500 kiadó részvételével épített tartalomterjesztési platformot Európa-szerte, és most képessé tesszük ezt a platformot a forgalomcsere támogatására. Elkötelezettek vagyunk a médiavállalkozások közti együttműködés irányába, ami a Visitor Accelerator projektben mutatkozik meg. Ez két célt tűzött ki: 1. a forgalom növelése és a közönség média ökoszisztémában tartása 2. jobb felhasználói élmény biztosítása a médiafogyasztók számára.

Miközben e keresztpromóciós platform kialakításán dolgoztunk, sokat beszélgettünk a kiadókkal, és a béta verziót nemcsak arra használtuk, hogy adatokat gyűjtsünk, hanem arra is, hogy visszajelzéseket kapjunk a partnerektől a számukra legfontosabb tényezőkről. Alább összefoglaljuk, hogy mit tudtunk meg tőlük:

  1. Minőség: A kiadókat biztosítanunk kell arról, hogy csak olyan médiacégekkel osztanak meg forgalmat, amelyek megfelelnek bizonyos minőségi kritériumoknak. Senki nem akarja például álhírekre terelni a felhasználóit. Ezért a Strossle kialakított egy olyan követelményrendszert (Publisher Approval Checklist), amelynek minden partnernek meg kell felelnie. Például a tartalom legalább felének eredeti tartalomnak kell lennie, és a tagoknak alá kell vetniük magukat a Tartalometikai Irányelveinknek.
  2. Ellenőrzés: A kiadók nem feltétlenül akarnak együttműködni a legádázabb versenytársaikkal. Ezért minden kiadó pontosan meghatározhatja, hogy kivel akar együttműködni és kivel nem. Lehet a partnerek köre a teljes hálózat, de néhány jól meghatározott médiafelület is.
  3. Viszonosság: A nagy kiadók nem szeretnének nettó hozzájárulók lenni a kis kiadókkal szemben. Ezért az az általános szabály él, hogy minden egyes kiadónak több forgalmat kell kapnia, mint amennyit ad. Ezt vállaljuk tehát: minden egyes felhasználóért cserébe, akit egy kiadó megoszt, garantáltan legalább egy új felhasználót kap.
  4. Automatizáció: Lehet persze a szerkesztőséget is arra használni, hogy kiválasszák, mely külső cikkeket érdemes belinkelni, de ez sosem lesz skálázható. Ezért a linkelésnek automatizáltnak kell lennie.
  5. Intelligencia: Az automatizált ajánlásoknak/linkeknek legalább olyan relevánsaknak kell lenniük, mintha azokat emberek kezelnék. A Strossle ezért fektet be intenzíven az adatvezérelt célzásba és a gépi tanulásba. Emlékezzünk rá: a relevancia nem kizárólag a témán alapul. Attól, hogy valaki elolvasott egy cikket a banánról, nem biztos, hogy további három cikket akar olvasni ugyanerről a témáról. Lehet, hogy inkább az egészséges életmód érdekli. A felhasználói minták megfigyelése révén a gépek képesek lehetnek relevánsabb tartalmakat ajánlani, mint az időnyomás alatt dolgozó szerkesztők.

Ez még csak a kezdet, de természetesen szeretnénk a platformot továbbfejleszteni, szoros együttműködésben a kiadókkal. Ha többet akarsz erről megtudni, keresd a termékfelelősünket: johan.unger@strossle.com.

Figyelem! A nativhirdetes.hu a Natív Hirdetés Kft régi oldala, az itt található információk egy része már aktualitását vesztette. A legfrissebb információkért látogasd meg az új oldalunkat a related.hu címen!