Újabb pofont ad a kiadóknak a Facebook

A Facebook Explore Feed néven kísérletezik új hírfolyammal, a világ hat országában. A lépés újabb szög azon kiadók koporsójában, amelyek a Facebookra támaszkodnak a forgalomterelésben. Mi történt pontosan, és mit csinálhatnak a kiadók másképp?

Az Explore Feed

Hat országban folyik a teszt (Szlovákia, Sri Lanka, Szerbia, Bolívia, Guatemala, Kambodzsa), melynek keretében a médiavállalkozások tartalmait külön hírfolyamba csatornázzák át. A hagyományos hírfolyamban a felhasználó így a barátai, a családja, a csoportok posztjait láthatja, de az Explore Feedbe kerülnek át az általa követett oldalak bejegyzései. A következmények drámaiak. Szlovákiában, Guatemalában és Kambodzsában a médiacéges oldalaknál az interakciók (like, hozzászólás, megosztás) 40%-kal estek a tesztperiódus kezdete óta.

A Szlovákia 60 legnagyobb Facebook oldalánál mért interakciók az Explore Feed elindítása óta

 

Megkeseredett a Facebook/média kapcsolat

2010-ben Andrew Lewis így fogalmazta meg: Ha nem fizetsz valamiért, nem az ügyfél, hanem a termék vagy. Egy az egyben alkalmazható ez a Facebookon a közönségadatokra, mint termékre, amellyé a Facebook forgalma fejlődött.

Az állítás nyilvánvaló igazsága mellett az is igaz, hogy a Facebook sorra dobta piacra az olyan termékeket és szolgáltatásokat, amelyek egytől egyig a kiadói brandek szerepét csökkentik (pl. Instant Articles, Instagram Stories, Facebook video). Ezalatt a kiadók alig tesznek többet, mint megfigyelik ezt a trendet, és válaszul gyakorlatilag minden létező disztribúciós megoldást tesztelnek, amit csak kitalálnak a Szilícium-völgy technológiai óriásai.

 

A rossztól a még rosszabb felé

Januárban a Facebook bejelentette, hogy (megint) változtat a hírfolyam algoritmusán. “Úgy gondoljuk, hogy a legtöbb oldal nem fog jelentős változásokat tapasztalni a hírfolyamból érkező forgalomban. Egyes oldalak kisebb növekedést tapasztalhatnak a hivatkozó forgalomban, mások pedig kisebb csökkenést. Az oldalaknak továbbra is olyan történeteket érdemes posztolniuk, amelyek relevánsak a közönségük számára”, mondta a Facebook.

A változások nyomán tovább csökkent a médiacégek organikus elérése a Facebookon. A trend kezdetén 2016-ban 52%-kal csökkent az organikus elérés, és ez most jelentősen rosszabbodott.

A kiadók tartalmai korábban a hírfolyam középpontjában álltak, most viszont fizetniük kell a Facebooknak azért, hogy forgalmat szerezzenek belőle, ami tovább mélyíti a médiaüzlet válságát.

 

Mit jelent ez a kiadók számára?

A modern médiakörnyezetben folyamatosan vizsgálni kell a tartalomra épülő üzleti modellt. Egyre több médiacég számára a tartalom nem a végtermék, hanem olyan szolgáltatás, amely különféle bevételi lehetőségeket teremt az e-kereskedelemtől az eseményeken át az előfizetéses modellig.

A Strossle-nél régóta úgy gondoljuk, hogy a diverzifikált disztribúciós stratégia nem kizárólag a hirdetőknél működik.

A kiadóknak újra kell gondolniuk a kapcsolatukat a Facebookkal, és át kell gondolniuk, hogy a felhasználók hogyan találnak rá és köteleződnek el a tartalmaikkal. Lehet, hogy a válasz éppen olyan egyszerű, mint ahogy a jó öreg mondás szól: “A tartalom a király”. Az viszont biztos, hogy a kiadónak el kell szakadniuk a Facebooktól, hogy megtalálják a számukra megfelelő felhasználókat.

 

A Strossle segíthet

2017-ben a Strossle, amely Európa egyik leggyorsabban növekvő médiatechnológiai vállalkozása, elkezdett kísérletezni a piacközi tartalomajánlásokkal, ahhoz segítve ezzel a kiadókat, hogy megoszthassák egymás között az oldalaik látogatóit. Ez a Strossle Accelerator program.

Mostanra több mint 1600 kiadó használja piacvezető tartalomajánló platformunkat, ezzel több oldalmegtekintést, az oldalon eltöltött hosszabb időt, a cikkek számára hosszabb életciklust biztosítva.  A Strossle Accelerator révén bebizonyítjuk, hogy a kiadói ekoszisztéma képes a hagyományos piaci korlátok ledöntésével növekedni úgy, hogy ehhez a gépi tanulást lehetővé tevő algoritmusokra épít.

A Strossle Acceleratort a kiadók ingyenesen használhatják arra, hogy kiváló tartalmakat osszanak meg egymás felületein, és ezzel új közönséghez juthassanak egymástól.

Az eredmény minden résztvevő médiamárkánál megnövekedett tartalomfogyasztás és elérés – mindez a Facebook féle kitérők nélkül.

Ha érdekel a Strossle Accelerator működése, lépjünk kapcsolatba!

Az írás elsőként partnerünk, a Strossle blogján jelent meg.