Hogyan készül a minőségi tartalom? 7 dolog, amit a márkák a kiadóktól tanulhatnak

Sokszor hangzik el, hogy a márkáknak is kiadókká kell válniuk. De miért mondja ezt mindenki? Anna Holmquist, a Strossle svédországi country managere 20 évig dolgozott újságíróként. Lenti írását ilyen szemmel érdemes nézni.

1. Első a közönséged

A kiadók fiolyamatosan olyan érdekes történeteket keresnek, amelyek vonzóak a közönségük számára. Hirdetőként neked is ez a feladatod. Ahhoz hogy ezt meg tudd tenni, meg kell értened az olvasóidat és a problémáikat. Készíts olyan tartalmat, ami ezekre a problémákra ad választ, és gyorsan át fogsz törni a zajon, értékes forrássá válsz a célközönséged számára. Mindegy, hogy kitől jön a tartalom, a fogyasztók a legjobbat keresik, és csak az érdekli őket, ami releváns számukra. Kik az olvasóid? Mik azok a gondok, amelyek nem hagyják őket nyugodni? Milyen történetek segíthetnek a frusztráció csökkentésében? Akár B2C, akár B2B területen dolgozol, akár újságíró vagy, az olvasóid mindig elfoglalt emberek, akiket naponta több ezer üzenettel bombáznak. Helyezd bele magad a helyzetükbe, és csak ezután állj neki írni.

2. Térj a lényegre

Az újságíróiskolában a tanárok az elsők között tanították meg nekünk, hogy amilyen hamar csak lehet, térjünk a lényegre. Minden újságíró tudja, hogy miért kell a legfontosabb részleteket a történet elejére rakni, míg a kevésbé lényeges dolgok jöhetnek később is. Ez a struktúra nagyon hatásos. Amikor leadet írsz, mindig meg kell válaszolnod az újságírás 5W-jét (az angol szavak alapján: who, what, when, where, why): kivel mi történt mikor, hol és miért. Szintén jó, ha idézeteket, statisztikákat és hasonlókat használsz. Ami nem olyan fontos, azt hagyd a végére.

3. Áss mélyebbre

A mélység nem feltétlen jelent hosszú, informatív cikket. Mélység alatt azt értem, hogy a cikk olyan elemeket, például idézeteket tartalmaz, amelyek életre keltik, hitelességet kölcsönöznek számára.

Az idézetek jöhetnek például:

-szakértőktől, akiknek a témában tekintélyük van,

-az olvasóhoz hasonló helyzetű emberektől – ha például cégvezetőknek írunk, nem rossz ötlet a cikkben is cégvezetőket megkérdezni,

-bejáratott influencerektől – ők nemcsak hitelesek, hanem a saját csatornáikon is terjeszthetik a tartalmaidat.

Másképp is élővé lehet tenni egy cikket, ezt az újságírók úgy mondják, hogy: ne beszélj róla, hanem mutasd meg! Ez azt jelenti, hogy az újságírók inkább leírnak egy dolgot, nem csak informálnak róla.

4. Ellenőrizd a tényeket, mint a profik!

A félrevezető információk sérthetik a céged hírnevét – és a tiédet is. Manapság néhány kattintás a Google keresőben és már le is buktál, hogy lusta voltál, és nem ellenőrizted a tényeket. Olyan sok az álhír, hogy a közönség már azt sem tudja, kinek, minek higgyen. Az álhírek terjedése és az újságírás és a többi tartalom közötti határvonal elmosódása miatt sokkal fontosabbá vált, hogy a szerzők ellenőrizzék a tényeket, amelyeket leírnak. Ez a content marketingesekre ugyanúgy igaz.

Amiatt is komolyan kell ezt venni, mert az ilyen hibák gyakran önálló életre kelnek, és hosszú ideig kísértenek. Senki sem szeretné, ha a cikke körbemenne a közösségi médiában, csak mert folyamatosan kritizálják.

Szóval ellenőrizz mindent, kétszer is. Ha azt látod, hogy valaki mondott valamit, inkább nézz utána. Kérdezd meg őt magát, ha kell, hívd fel. De olyan dolgokra is érdemes figyelned, hogy tényleg jól írtad-e le a nyilatkozó nevét. Nem is gondolnád, hogy mennyire idegesíti az embereket, ha elírják a nevüket. Ha egy kutatásra utalnak valahol, nézz utána, hogy tényleg létezik-e, hiteles-e. Mindent kérdőjelezz meg, amíg nem bizonyult helyesnek. Ha nem találsz megbízható forrást, kezdd elölről.

5. Használj szerkesztői naptárt

A kiadók használnak ilyet, hogy a tartalmaik a megfelelő ütemezéssel tudjanak megjelenni, időben elkészüljön a tartalom, a layout, bekerüljenek a hirdetések, a korrektor átnézze az anyagokat stb. A tartalommarketingeseknek érdemes hasonló ütemezéssel dolgozniuk, nemcsak mert jobban tudják ellenőrizni a saját munkájukat, hanem mert könnyebbé válik az együttműködés a vállalatuk többi részlegével is.

Egy ilyen naptár segítségével azt is látod, hogy mennyire kiegyensúlyozott a tartalmad. Kiderül, hogy nem írtál-e túl sokat vagy túl keveset az egyik témáról, és hogy megfelelően váltogattad-e a lehetséges formátumokat.

Nem kell egész éves naptárban gondolkodnod. Én például mindig negyedéves időtávon terveztem, és mielőtt nekikezdtem az új negyedév összeállításának, kiértékeltem a segítségével az előzőt.

6. Határidők

A naptár egyik legfontosabb funkciója a határidők meghatározása és betartatása. A határidők nemkcsak fókuszáltabbá tesznek, de ráerőltetnek egy hasznos struktúrát is a munkára. Attól függően, hogy milyen csapattal dolgozol, különféle mini határidőket tudsz megállapítani. Nem akarom ezt túlírni, csak annyit jegyezz meg, hogy a megfelelő határidők nagyon fontosak!

7. Ne hanyagold el a csomagolást

Ha kész a jó minőségű tartalom, foglalkozz a csomagolással is. Ne becsüld le ennek a fontosságát! Hsználj jó képeket és illusztrációkat, rakj az online megjelenő cikkbe releváns linkeket stb. És természetesen nézd át a szövegeket megjelenés előtt, mert az elütések bosszantóak. Sok szerencsét!

 

Az írás elsőként partnerünk, a Strossle blogján jelent meg.

Figyelem! A nativhirdetes.hu a Natív Hirdetés Kft régi oldala, az itt található információk egy része már aktualitását vesztette. A legfrissebb információkért látogasd meg az új oldalunkat a related.hu címen!