Monetizálni akarod a weboldalad? Tanulj a játékfejlesztőktől!

A videojáték iparág a világon az egyik legkompetitívebb. A játékpiacra nagyon könnyű belépni, mert manapság szinte bárki készíthet számítógépes vagy mobiljátékot, akár programozási vagy grafikai tudás nélkül is. Ráadásul mérete miatt is nagyon vonzó, 2016-ban 100 milliárd dollárt termelt a játékipar. A Strossle cseh és szlovák piacát vezető Filip Kuna írása.

Minden egyes nap több mint 750 új játék jelenik meg iOS-re, és ha minden más platformot is beleszámolunk, a naponta megjelenő újdonságok száma könnyen meghaladhatja az ezret.

Tipikusan több hónap, akár több év, amíg elkészítenek egy minőségi játékot, és ehhez óriási beruházásra van szükség. Ezért aztán a játékfejlesztők minden erejükkel próbálják elkerülni az erőforrásaik pazarlását. Mobilon tízből nyolc top app játék, tableten pedig tízből kilenc, szóval joggal gondolhatjuk, hogy a játékfejlesztők megtalálták a siker kulcsát.

A megtartás a legfontosabb

Minden tapasztalt fejlesztő számára az első számú mérőszám a megtartás, ami azt jelzi, hogy hány felhasználó használja újra az appot 1, 3, 7, 30 és 90 nappal az első használat után. Amikor 100 user futtatja az appot a nulladik napon, és másnap 50 tér közülük vissza, az első napi megtartás 50%-os. Amikor a hetedik napon 10 user tér vissza, a hét napos megtartás 10%-os és így tovább.

Ez az egyetlen mérőszám nagyon fontos jelzés a fejlesztők számára a termékük minőségével kapcsolatban. Minél nagyobb arányú a megtartás, annál több user tér vissza az apphoz, és annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy a felhasználók élvezik a termék használatát, vásárlásokat hajtanak végre az appon belül, vagy ajánlani fogják azt az ismerőseiknek. Ha a userek nem térnek vissza a termékhez, nem látják a kínált tartalmat, és nem is költenek arra pénzt. Mint ahogy a vásárlók sem tudnak olyan üzletben vásárolni, amit soha meg sem látogattak.

A játékipar törvényszerűségei a kiadói világra is igazak. Minél gyakrabban térnek vissza a felhasználók egy kiadó oldalára, annál valószínűbb, hogy több oldalletöltést generálnak, több hirdetést néznek meg, azaz nő a kiadó reklámbevétele. Ezen kívül a userek minél gyakrabban látogatják az oldalt, annál valószínűbb, hogy megosztják a tartalmait a közösségi médiában, vagy linkeket küldenek emailben a barátaiknak. Ilyen formán a felhasználók plusz megtekintéseket generálnak, ami cserébe több bevételt eredményez.

Növeld a megtartást

A kiadók gyakran nagyon behatároltan gondolkodnak a digitális megtartást célzó marketingjükről: annyi rajongót peróbálnak a Facebook oldalukra vonzani, amennyit csak tudnak, és fizetett kampányokkal adnak plusz elérést a posztjaiknak. Elpazarolják a pénzüket és az energiájukat azáltal, hogy fokozatosan elvesztik az ellenőrzést a látogatóik felett. Ennél vannak jobb és hatásosabb eszközök arra, hogy a kiadók az egyszeri látogatót visszatérő látogatóvá változtassák:

1. Kiváló tartalom és rendszeres frissítések

A legfontosabb alap a minőségi tartalom. A minőségi tartalom az, amiért az emberek weboldalakat látogatnak, és a legfontosabb ok a visszatérésre. Mindegy, hogy mennyire lenyűgöző a design, a UX, a marketing vagy a website mögötti szerver, ha nincsen tartalom a weboldalon, olyan, mint a meztelen király.

2. A tartalom személyre szabása

Mine több tartalmat készítünk a user utolsó látogatásához képest, annál fontosabb, hogy személyre szabott tartalmat kínáljunk számára, ami őt kifejezetten érdekelheti. Az adat az új arany — gyűjtsük össze, elemezzük, értékeljük, és a következtetéseinkre alapozva kínáljunk személyre szabott tartalmat, akár a landing page-en, akár a cikkek alatti Ajánló szekcióban.

3. Email hírlevelek

Az internet telítődött tartalommal. Ezért különösen fontos eszköze a megtartásnak, ha a user postaládájába rendszeresen szolgáltatunk számára releváns tartalmat. A hírlevelek a weboldal tartalmának természetes kiterjesztései, ez az elsőszámú szabály. A userek kisebb valószínűséggel iratkoznak le a hírlevelünkről, ha személyre szabott tartalmat kínálunk, és nem zavarjuk őket olyan dolgokkal, amik nem érdekesek számukra.

4. Értesítések

Meg kell próbálnunk meggyőzni az olvasóinkat, hogy értesítéseket küldhessünk számukra a weben vagy mobilappon keresztül a legfontosabb eseményekről vagy a legfrissebb hírekről. Az ilyen push notification-ök magas átkattintási aránnyal működnek, így nagy hatást érnek el kis pénzből. Fontos azonban, hogy óvatosak legyünk, jóból is megárt a sok.

5. A közösség és a hozzászólások ereje

A látogatók élénk vitákat folytatnak az oldalunkon? Nagyszerű! A közösségünk jelenti a leghűségesebb rajongótáborunkat, ők azok, akik rengeteg tartalmat és nagy (reklám)bevételt termelnek, ráadásul új felhasználókat hoznak az oldalunkra. Fejlesszünk olyan eszközöket, amelyek a közösségünk számára könnyebbé és élvezhetőbbé teszik az oldalon az interakciókat. És még egyszer: használjunk értesítéseket, hogy a userek értesülhessenek róla, ha valaki válaszol a posztjukra, vagy ha privát üzenetet kapnak valakitől.

Manapság, amikor az egyedi látogatószám a legfontosabb, a kiadók elsősorban a látogatók megszerzésére koncentrálnak. Eközben viszont elhanyagolják a látogatók megtartását. A játékfejlesztők esete azt mutatja  meg, hogy a minőség fontosabb, mint a mennyiség. A sikeres weboldal építésének fontos összetevője a magas megtartási arány elérése, és olyan eszközök és stratégiák kialakítása, amelyek a megtartás további növelését segítik. Az online médiának megvannak az eszközei az olvasók hűségének mérésére és értékelésére, de vajon használják is ezeket az eszközöket?

Az írás elsőként a Strossle angol nyelvű blogján jelent meg.

Figyelem! A nativhirdetes.hu a Natív Hirdetés Kft régi oldala, az itt található információk egy része már aktualitását vesztette. A legfrissebb információkért látogasd meg az új oldalunkat a related.hu címen!