Mit jelent a kiadók számára az automatizált újságírás?

A tartalom automatizálásával, az algoritmusok szerepével már ezen a blogon is többször foglalkozunk. Nemrég a WAN-IFRA nemzetközi kiadói szervezet készített kutatást erről a témáról.

A kiadók egyre aktívabban foglalkoznak a tartalmak automatizálásával, de a tényleges alkalmazás még mindig sok kihívást hordoz magában. A WAN-IFRA a Helsinki Egyetemmel és a VTT elnevezésű finn technológiai kutatóközponttal közösen készített kutatást News automation: The rewards, risks and realities of ‘machine journalism címmel.

A tartalom automatizálása mögötti egyik legfontosabb indok, hogy a kiadókon egyre nő a kereskedelmi nyomás. Ezért kísérleteznek egyre szélesebb körben a gépi tanulással és a mesterséges intelligenciával. A WAN-IFRA kutatása egy specifikus területre koncentrált: a szöveges tartalmak strukturált adatokon alapuló automatizált előállítására.

A kutatásban több példát hoztak arra, hogy a tartalomautomatizálás hogyan valósul meg a világ különböző hírszerkesztőségeiben. Részletesebben lehet olvasni a svéd MittMedia és United Robots, a brit RADAR, az amerikai The Washington Post, a finn Valtteri és a kínai Xinhua és Caixin gyakorlatáról.

Ezek az esetek is mind azt igazolták, hogy a tartalmak automatizálása nagyon sok lehetőséget rejt a kiadók számára, de még hosszú utat kell bejárni, és ez nemcsak a technológiai fejlődésre vonatkozik. A kiadóknak nem szabad feladniuk a kísérletezést.

„Öt évvel ezelőtt sok merész jóslatot hallottunk arról, hogyan fog fejlődni az automatizált újságírás. Például azt, hogy a hírek 90%-a automatizált lesz, vagy azt, hogy automatizált tartalommal Pulitzer-díjakat nyernek majd. A valóságban nem sok változás történt. A fejlődés folyamatos, de lassú” – állítja Andreas Graefe, a Macromedia University professzora.

A kutatás (pénzért, tagoknak pedig ingyen) letölthető, de néhány megállapítást a WAN-IFRA közzétett:

  • Az automatizált tartalom egyik fő célja jelenleg, hogy újságírói erőforrást takaírtson meg, főleg az ismétlődő, egyszerű feladatok kiváltásával, miközben növeli a teljesítményt.
  • A jó hír az, hogy a tartalmak automatizálása nem váltotta ki az embereket, és ez várhatóan még sokáig így marad.
  •  A tartalmak automatizálása lehetőséget ad a médiavállalkozásoknak arra, hogy az üzletüket kiterjesszék a hagyományos híreken túlra.
  • Az automatizálás további fejlődéséhez atomjaira kell szedni az újságírás elveit és folyamatait, hogy kiderüljön, mit lehet valójában automatizálni, és mi az, amihez emberekre van szükség minden körülmények között.
  •  A kiadóknak sok döntést kell meghozniuk, ha automatizálni akarják a híreiket. Az egyik legfontosabb, hogy külső szolgáltatót használjanak, vagy belső fejlesztésre támaszkodjanak.
  • Az automatizált újságírás strukturált adatokat alakít hírekké, és az eredmény nagyban függ a bemeneti adatok minőségétől.
  • Az automatizáltan létrehozott szövegek a legegyszerűbb formátumoktól eltekintve még mindig tele vannak hibákkal, mivel a mögöttes nyelvi rendszerek nem túl kifinomultak. Ezért alkalmazásuk kiterjesztése a sport, az ingatlan és a pénzügyi témákon túlra egyelőre nehézkes.

Leave a comment

Figyelem! A nativhirdetes.hu a Natív Hirdetés Kft régi oldala, az itt található információk egy része már aktualitását vesztette. A legfrissebb információkért látogasd meg az új oldalunkat a related.hu címen!